Málnáztunk egy kicsit

Nyelvünk él, fejlődik, változik, terebélyesedik, nap mint nap születnek újabb szavak, kifejezések, amik aztán ha életképesnek mutatkoznak, akkor azok nyelvünk közismert részévé válnak. Az elmúlt időben kétszer is találkoztam egy kifejezéssel, egymástól teljesen független helyeken: „Málnáztunk egy kicsit” – mondták  és mivel távolról se volt málnaszezon, rákerestem, de a neten még nem találtam nyomát ennek a kifejezésnek, ezért aztán a második helyen rákérdeztem: „Múltkor mondtad ezt, hallottam, de mit jelent ez?” Mire a válasz: Málnázni annyit jelent, mint könnyed beszélgetés, traccsparti.
Most már ezt is tudom, ezt jelenti a „málnázni”. :D
De hogy miért írok erről itt, ezen az oldalon, nos azért mert ez is azt mutatja, hogy nyelvünk mennyire élő és hogy mennyire képekben beszélünk. A málna egy finom gyümölcs, amit szemenként, egyesével szedünk le a bokorról, vagy a málnaszörp egy finom, édes ital, és valaki egyszer ezzel a gyümölccsel kapcsolta össze az efféle hangulatú csacsogást, mondhatjuk, hogy tökéletes képkapcsolat.

Ugyanígy történt, amikor évekkel ezelőtt magamtól jött egy kifejezés, legalábbis nem emlékszek rá, hogy bárhol is találkoztam volna vele, mégpedig hogy: „A köldökét nézi”, azaz semmi dolga, nem csinál semmit. Jött valahonnan ez a kifejezés, amikor épp nem volt munkánk, nem csináltunk semmit, és nemrég máshonnan hallottam vissza ezt így (azóta több helyről is) erre vonatkozóan. Vagy mert ez a kifejezés akkor ott életre kelt, vagy mert más is ugyanerre a képkapcsolatra asszociált egy ilyen élethelyzetben, vagy mert már létezett amikor nekem jött ez a kép, csak nem tudtam róla.
Nyelvünk él és képekben beszélünk, nap mint nap születnek új kifejezések, amik közül sok elterjed és mindenki számára a mindennapi élet részévé válik. Vigyázzunk nyelvünkre! Ez egy nagyon szép és különleges nyelv, mert ez egy élő nyelv. Ha úgy adja a kedvünk akkor málnázzunk és ma már köztudott hogy milyen az a gyümölcsöző kapcsolat, vagy mit jelent ha valakinek mélyenszántó gondolatai vannak, de ha meg semmi dolgunk, akkor csak nézzük a köldökünket. :-)